Galeries Maldà els anys 60. FOTO manllevada a Cristina Portillo
Macho
Música del Temps: La
rana – Los Xey
La consciència del primer record se m’escapa, però hi ha tres o quatre seqüències d’imatges de quan devia tenir dos o tres anys que ballen i es fan fonedisses quan les recorro amb la pretensió de trobar-hi un ordre, si no cronològic, almenys lògic a seques. Com sempre, acabo sense treure’n del tot l’entrellat, apartades per qualsevol altra qüestió que passi a ocupar la meva dispersió habitual.
En un d’aquests records que pugnen per ser el primer, em
trobo al menjador de la casa de Sant Pere, assegut en una trona de fusta que
recordo perfectament, envoltat de pares i germans que semblen divertir-se
d’allò més, sembla que a costa meva. Probablement succeeix després de sopar doncs
el llum del menjador il·lumina la taula al voltant de la qual ens trobem. Em
veig a mi mateix assegut dalt d’una trona, entossudit en fer passar un plàtan
per un forat del braç de fusta, previst per fixar-hi la barra davantera de
seguretat. Evidentment el plàtan és més gros que el forat i, mig desfet,
empastifa la trona, la meva mà i el pitet que du una màquina de tren i uns
vagons brodats. La seqüència, feta d’instants gairebé fotogràfics, s’acaba amb
mi burxant concentrat i entossudit. No entenc perquè riuen tant, doncs és una gran
contrarietat no poder fer passar el clau per la cabota. No sé si és així o hi
afegeixo aquest tret de caràcter, però el cert és que, a vegades sóc molt
tossut i normalment no paro fins arribar al més a prop que pugui d’aconseguir
el que em proposi. Clar que en segons quins casos la timidesa, en algunes ocasions,
i la mandra en altres, fan de contrapès.
La segona seqüència és més escabrosa. L'estructura del
record és molt similar, una sèrie d'instantànies que s'ordenen a batzegades.
L’escenari és la mateixa casa, a Sant Pere. Avanço de quatre grapes per les
rajoles de tova del terra de la cuina, d’argila vermellosa i algunes marcades amb
els quatre dits de la mà de qui fos que la féu a la bòvila. Asseguda entre la
porta de l’estança i la llar de foc, una jove tria pèsols asseguda en una
cadira amb cul de boga. Els va dipositant en una escorredora que aguanta entre els
genolls, damunt un davantal de quadres grisos i blaus. Hi ha un salt important en
el record que és el que explicaria el trànsit entre jugar de quatre grapes i trobar-me
agenollat sota les faldilles de la noia, palpant un racó de les seves cuixes enmig
de la flonjor d’una roba humida i tèbia. En algun moment la noia pren el meu petit
braç de criatura i l'introdueix en una cavitat esponjosa entre la roba i el que
semblen els pèls rinxolats d'un bigoti o d'una barba. Per molt que em concentri
no puc copsar ni la sensació ni la impressió, probablement forta, que em causà la
situació, ni tampoc cap altre entorn dels sentits que em permeti precisar més.
Ni olors, ni sons, ni tacte... Aquest
record, però, el relaciono amb una imatge al pis de Balmes 23, a Barcelona, una
nit que els pares no hi eren i tronava. Em veig a mi mateix entrant espantat a
la petita habitació de la minyona, que més endavant va ser el despatx del
Xavier i on jo faria els deures. Una noia, probablement la mateixa d'abans tot
i que no les recordo físicament,
m'invita a entrar al seu llit on em sento a l’abric de la por dels trons,
entre ella i la paret. Finalment, una imatge en dos temps. M’escapo de la mare
tot jugant a cuit-amagar des de la galeria i corro a amagar-me sota les
faldilles d'una noia que està planxant, dreta, a la cuina del pis. En el segon
temps estic plorant des de la falda del pare, assegut en una cadira, i la
mateixa noia plorant desconsolada a la porta del menjador. No en tinc cap
constància doncs no recordo cap frase, res més que la imatge, però la sensació
és que ha de marxar de casa. Per això ploro i probablement ella també. Vist des
de l'actualitat i sense judicar els fets, els quals molt probablement responguin
a un curt espai de temps entre el final de les vacances a Sant Pere i el retorn
al pis de Barcelona, és que jo tenia afecte a aquella noia i no volia que
marxés de casa, potser pensava que amb el meu plor podria aturar la seva marxa.
El darrer record és en un carrer de Barcelona. El situo a la
tardor o l’hivern i em veig a mi de la mà de la mare o caminant agafat al
cotxet, amb abrics, a l’entrada d’una botiga de joguines que associo al carrer
de la Portaferrissa, potser l'entrada a les Galeries Maldà. És tracta d’una
gran entrada, probablement la meva alçada d'infant en condicioni la mida, amb
aparadors a banda i banda. Em deixo de la ma de la mare o del cotxet i em
dirigeixo cap a un dels aparadors ple de joguines. El vidre arriba fins quasi a
terra, però la banda de fusta que l’aguanta em fa de balcó on em recolzo per
mirar els joguets exposats. No m’explico perquè no puc arribar a la munió
acolorida que se m'ofereix. Tampoc no recordo cap element en concret, però veig
el reflex al vidre de la meva mare i una altra senyora, parlant. De la mà d’aquesta,
una nena més o menys de la meva edat em mira emmurriada i amb els dits a la
boca. El record acaba quan faig el gest de girar-me per mirar-la directament.
Evidentment no sé ni qui són ni què se n’ha fet. Probablement no fou més que una
trobada casual entre dues dones amb llurs criatures.
Tot i que els dos primers records succeeixen a l’estiu i a
Sant Pere, mentre que el tercer té lloc a Barcelona i a l’hivern, no
aconsegueixo esbrinar l’ordre de les escenes, ni tant sols si corresponen a un
sol any, o a les mateixes persones. Però en canvi, tot i ser tant breus i estàtiques,
cap de les vegades que m'he concentrat en l’esforç de rescatar-ne un nou detall
o bé una dada nova que aportés una mica més de llum a tot plegat, no he
aconseguit ampliar-ne la "base de dades". I la veritat és que, en ser
records tant vius quan els rememoro, em fa ràbia no saber com va acabar el
plàtan, de qui era el reflex de la nena a l’aparador i, sobretot, què passava i
com ens relacionàvem jo i la minyona, com se'n deia aleshores, a la qual molt
em temo que vaig forçar la seva marxa en delatar-me d’alguna cosa que, és
evident, no hauria d’haver sigut desvelada.
Resulten lapses molt prims, molt curts, molt poca cosa, però els hi tinc afecte perquè tots han estat recuperats de l'oblit en moments posteriors de la meva vida d’adult. Ara, quan l'edat em porta a fer una mena de balanç i a ordenar els retalls dispersos del meu passat –com si comencés a recollir les joguines del “cuarto” de jugar abans no arribi l’hora d’anar a dormir –, sovint, en evocar aquests brevíssims instants, sembla com si pogués ser capaç de retrobar-ne la textura emotiva del moment. Aleshores, quan es desintegra just en sentir-me a punt d’aconseguir assaborir-la, un llampec de vertigen a flor de pell em glaça la sang. Tot seguit s’escapen burletes i quan els voldria retenir, s'esvaeixen consumits.
Comentaris
Em sap greu, a mesura que m'he fet gran ja no passejo amb els dits a la boca, però segueixo estant embadalida davant d'una jogueteria per si torno a veure la imatge d'un nen tossut i tímid de mirada dolça en el cristall de l'escaparate.
L