Passa al contingut principal

BARCELONÆS: LA BARCELONA GUANYADA (I)

 NOIES, MÚSICA I TEATRE

Primer va ser el Maig del 68. Una sotragada enorme que em va revelar al meu davant, un món sòrdid, dur i violent, quan encara flotava pel meu magí el record del cotó fluix dels darrers llibres de Guillermo i els enamoraments frustrats de la Rafi i la Núria. Amb en Lluís Cantó, a l’hora del pati, fumàvem mentre menjàvem el llonguet de l’esmorzar, mig amagats als lavabos, entre els acords de Cállateniña que arribaven d’alguna ràdio de qualsevol galeria.   Afortunadament, al Costa, ens havien avesat a informar-nos més o menys, en debats durant la mitja hora abans del pati, en els quals aportàvem i comentàvem notícies d’actualitat. Dels assassinats de Kennedy i Luther King a la Guerra dels Sis dies, a l’Orient Mitjà, passant de puntetes per les “ràdio macuto” que circulaven de boca en boca sobre la manifestació de capellans, les Catalunyades contra la tortura, els aldarulls d’estudiants i treballadors cridant simplement “Llibertat!” o “Franco, no! Democràcia, sí!”, la “Caputxinada”. Però cap captà tant la meva atenció com ho feu el terrabastall d’aquell maig de  1968 a París. Devorava les notícies al Tele-Exprés i el Diario de Barcelona, articles a Destino, Oriflama o Serra D’or, les que corrien per casa i parava atenció al diariohabladodeRadioNacionaldeEspaña, amb el qual totes les ràdios estaven obligades a connectar a les 10, cada nit. Intentava seguir les converses familiars sobre el que passava a París tant plenes de conceptes nous per mi que em perdia sovint, per tant, escoltava i procurava lligar caps. Resultà natural comprendre qui havien de ser els meus quan a la següent tardor vaig veure des de la galeria de casa, les atonyinades dels grisos, predecessors de l’actual Policia Nacional,  als estudiants revoltats que corrien a amagar-se als jardins de la Universitat, que eren sota casa. Des dels amplis balcons i una galeria coberta, a l’alçada d’un cinquè pis, es divisaven un bon tros de Gran Via, i el jardí fins a Diputació, més enllà d’Enric Granados. El millor eren les postes de sol darrere Sant Pere Màrtir que em fascinaven i em permetien somiejar, però també van ser la sensacional talaia des d’on observar grups de policies amb abric i casc, corrent amunt i avall per enfrontar-se a centenars d’estudiants o bé arraconar-ne algun entre cinc o sis per cosir-lo a cops de porra i puntades de peu.  Com desitjava que Barcelona es convertís en París! Com somiava París, tot badant de cara al canvi lent de les darreres clarors crepusculars. Tant em van colpir les conseqüències d’aquell maig i del que havia vist a la tardor, que, dos anys més tard, quan començà a estilar-se que els més joves marxessin de la casa familiar, no vaig dubtar de triar París com a finalde l’escapada per abandonar el pis de Balmes.

Però al carrer, a l’escola i als Escoltes, era una altra cosa i, en poc més d’un any, la meva vida es capgirà completament. Sense cap motivació pels estudis degut a l’amargor i impotència que m’envaïen gracies a l’abús de poder d’aquell cony de professor de FEN. Anhelant secretament que l’Oriol primer i després en Lluís, trenquessin d’una vegada amb la Carme, necessitava trobar alguna sortida que m’atragués més que unes classes que m’importaven un pito perquè me les sabia de memòria, les reunions i excursions de Pioners que m’avorrien infinitament i sobreviure en una família amb la qual no connectava, tret d’en Xavi i una mica amb la mare. En Claudi i en Guillem ja només els veia de tant en tant, el meu pare no sabia què fer amb mi, el superava sense esforçar-m’hi, i la mare feia punys i mànigues per fer-me un cert costat sense restar autoritat a les actituds arbitràries del pare.

Amb prou feines dos anys, vaig deixar els estudis, en Lluís i jo vam ser expulsats dels escoltes injustament, finalment havia sortit i deixat córrer amb la Carme i s’havia anat perdent el contacte diari amb la colla. Com que em sentia una mica culpable davant la família del meu fracàs en els estudis, vaig entrar a treballar al magatzem d’Edigsa gràcies als anuncis de La Vanguardia. Després del meu primer contacte amb el teatre l’estiu anterior, aquell hivern i una mica per casualitat, vaig fer de meritori en el muntatge de Tot amb patates, dirigit per Mario Gas, amb escenografia de Fabià Puigcerver i on vaig conèixer la Carlota Soldevila, la Nadala Batista, en Fede Roda, en Carles Velat... Una cosa portà l’altre i, a la primavera, en Pep Anton Codina, que va ser qui em posà el diminutiu de Quico per xinar-me, em va agafar d’actor a Alícia en terra de meravelles, una adaptació del conte de Carroll del meu germà Xavi. I així vaig integrar-me a la colla d’en Jepet Codina, en Xavi, l’Aurèlia Capmany i en Jaume Vidal-Alcover. Els dos grups de teatreros i intel·lectuals tenien com a lloc preferent de reunió La Cucafera, els primers, i la Cova del Drac, els segons. Quan es va comprovar que no servia per treballar al magatzem d’Edigsa i com que no trobava altra feina, vaig començar a freqüentar les nits barcelonines, ja fos després dels assajos o simplement perquè m’enlluernava aquella gent.

La Cova del Drac s’anà convertint en lloc de treball i un lloc animat on passar l’estona després de sopar o d’assajar, per pures ganes de retrobar-me amb aquella gent fascinant que, tot i percebre com a part del món dels “grans”, considerava radicalment diferents a professors, caps escoltes i família. Fins i tot en Xavier semblava un altre entre aquella gent. A les tertúlies hi desfilaven personatges populars del moment, relacionats amb l’anti-franquisme o el catalanisme. Guillem d’Efak, Joan Fuster, Lola Gaos, Terenci Moix, Emma Cohen, Maria del Mar Bonet, Ventura Pons, Víctor Petit, Ovidi Montllor, Carlota Soldevila, Fabià Puigcerver, Joan Oliver, Pedrolo... a més, és clar, de l’Aurèlia, en Jaume, en Codina i el meu germà Xavier, que s’hi deixava caure sovint. Més tard m’he seguit relacionant per raons professionals amb els components de la companyia Ca-Barret! Carme Sansa, Elisenda Ribas, Enric Casamitjana, Pep Torrents, Frederic Roda, Joan Albert Amargós... Se m’obria un món desconegut i aparentment infinit atapeït de personatges brillants, sovint a causa de l’alcohol, i que jo absorbia meravellat.

A vegades, enmig d’una conversa, algú em preguntava l’opinió. Marededeu! Com que ignorava com aconseguir un bon grapat d’opinions, sovint balbucejava qualsevol resposta amb el primer estirabot que se m’acudia per fugir d’estudi, com l’alumne que no se sap la lliçó. L’humor va acabar resultant el millor camuflatge i, amb el temps, les meves poca-soltades començaren a ser seguides de riures que semblaven d’acceptació. El Guillermo maldava per recordar-me des d’algun racó que jo no era més que un nen ensopegant entre un món d’adults. I ells seguien parlant de tot. Art, fotografia, teatre, política (més fluixet), llibres, literatura, musicals anglesos, Kurt Weill, Bertold Brecht, Le Canzoni Del Diavolo de Paolo Poli, cançons revolucionàries dels anarquistes expulsats de Lugano, escriptors catalans que començaven a despuntar, sexe... Sexe! Allò que jo més amagava i que sovint em feia pujar els colors per la vergonya! Jo em sentia petit per ignorar aquells noms o conceptes que sortien a les converses amb tanta familiaritat, tant, que intentava trobar-los entre els llibres de casa. Em meravellava que ho comentessin davant meu com si fos realment un més entre ells, quan jo no feia més que esforços per separar-ho de la geografia, el llatí o la química orgànica. I era que jo vivia envoltat d'un caos magnífic al qual he intentat retornar de manera recurrent al llarg de la meva vida. Tot plegat esdevenia una bombolla de llum i energia enmig del silenci que imperava al carrer i, sense parar-hi esment, vaig prendre posició respecte a moltes coses del meu entorn. I no sempre en sintonia amb els posicionaments habituals d’aquella època fosca del franquisme.

Poc a poc, aquella efervescència m’allunyava definitivament del món solitari de les aventures de Guillermo, i m’apropava a altres mons com el contemplatiu de Gerald Durrell a la Trilogía de Corfú, o bé el crític i reflexiu de les novel·les de Pedrolo. La lectura significava experimentar amb qui era jo i com em relacionava amb els què i els perquè que m’anava trobant, i així, aquella Barcelona noctàmbula, de llargues passejades per carrers cada vegada més buits de tramvies i troleibusos, on l’asfalt començava a substituir les llambordes, esdevenia un vestit nou i fet a la meva mida, en el qual podia fer la meva sense filtres ni censures.

En paral·lel vaig coincidir amb en Xavier Casado unes setmanes a Edigsa i van ser suficients per fomentar una amistat que ha durat fins avui. Ell també feia teatre als Jesuïtes de Casp, on preparava una obreta, El último gallinero, que dirigia Jordi Messalles i on vaig conèixer en Lluís Vidal i la Irene Antich. Amb ella vam viure un romanç de sexe assossegat que durà uns mesos feliços i innocents a cavall dels pisos de Padilla i Consell de Cent, pisos compartits amb altres joves que havien deixat casa seva. Amb en Lluís vam travar una amistat sòlida, basada en la música, que m’obrí les portes de locals com el London, l’Enagua, els Enfants i, per descomptat, el Zeleste, la catedral canalla que condensaria aviat la bohèmia més rockera, hippy i del rollo del moment. Amb en Xavier Casado i un amic seu, Vicenç Soriano, vam fer colla amb les germanes Assumpció i Conxi Tort, la Montse i la Margarida. Aquest grup, molt vinculat  a Segur de Calafell, amb els anys i amb pèrdues de contacte pel mig, ha acabat esdevenint el més antic de gent de Barcelona amb qui encara mantenim el contacte. El record d’aquells estius anant i venint de Segur de Calafell, o de Sant Pere, amb en Xavi, o al pis de Balmes, aprofitant que els pares eren a Sant Pere, han restat inesborrables a la meva memòria i entre els més lluminosos i llibertaris de la meva vida. Aleshores s’hi solia afegir en Vicenç i ens quedàvem dos o tres dies a casa, dropejant, fins que s’acabava el menjar que la mare m’havia deixat per passar la setmana. “L’Hostal Can Romeu, la felicitat d’uns dies”, va treure en Xavi, i el títol va quedar instaurat. Fins i tot, una tarda de diumenge, vam triturar una Vanguardia i vam proclamar la República de l’Hostal Can Romeu, abocats al balcó de la galeria, en calçotets i omplint de confeti els jardins de la Universitat. Potser va ser de les èpoques en què m’he sentit ser més jo mateix.

Amb dos anys, havia passat de ser un adolescent a esdevenir un jove amb una vida raonablement independent en una Barcelona que creixia per a mi, prolífica en l’oferta de vida, creativitat i amor, però també d’aventura, misteri i descobertes com el haixix. Fumar-lo en grup, m’alliberava de la tensió de madurar, m’ajudava a assimilar els aprenentatges que se’m brindaven al meu voltant i, entre riures incontenibles, em feia creure que m’endinsava en un univers intuïtiu, una mena de coneixement exclusiu, reservats només per als que gosàvem anar més enllà del que se’m donava com a establert. Com que només hi tenia accés a través de la bohèmia musical, en quedaven al marge el rigor del teatre, i les amistats que compartíem amb en Xavi Casado i en Vicenç. Em movia a totes hores per introduir-me intensament en aquell món d’exuberància que fluïa a cavall d’una intel·lectualitat compromesa i d’una bohèmia diletant, cosa que no impedí que, amb en Xavi Casado i en Vicenç, un grup una mica més convencional, malgrat tot, emprenguéssim un petit negoci que havíem heretat d’algú que vivia a l’Hospitalet, un negoci de vendre figuretes de guix amb aparença de pedra. En Xavi, fins i tot va arribar a formar part d’un dels espectacles d’en Codina, La penedida gramatical d’Alexandre Ballester, que no va funcionar. A conseqüència, però, d’un lamentable incident amb els grisos que ens va fer passar vint dies a la presó Model i també perquè tant en Xavi com en Vicenç van començar a festejar amb la Sumpsi i la Montse, s’anà obrint un parèntesi durant el qual quasi vam arribar a perdre tot contacte. També perquè a mi, sense parella fixa, m’absorbien la llibertat de moviments que em permetia el món del teatre i aquella incertesa per l’esdevenidor que tant m’havien atret dels llibres de Guillermo. Aleshores, quan se’m va obrir la possibilitat de matricular-me a Estudis Nous de Teatre, no m’ho vaig pensar dues vegades. A més de l’Aurèlia, en Jaume, en Codina o el meu germà, vaig entrar en contacte amb professors de la colla del Teatre d’Horta com en Pep Muntanyès, en Lluís Pasqual, en Just Segarra, o amb independents com l’Albert Boadella. L’Escola, fora de la protecció de la Universitat de Barcelona que l’havia tutelat fins el curs 1970/71 va haver de tancar, però ja m’havia orientat cap a noms i conceptes teatrals que, desordenadament, aniria incorporant pel meu compte. Brecht, Shakespeare, Artaud, Grotowsky, Goldoni, Espriu, Molière, tragèdia grega, expressió corporal, distanciament, teatre independent, van ser els primers elements que començaren a formar la meva base teatral. Consolidada la meva vocació per l’any a Estudis Nous i per un curs a l’escola de disseny IADE, el més natural va ser entrar a formar part d’una aventura teatral que girava al voltant de Joan Font i Joan Armengol, ex alumnes d’Estudis Nous. Així va néixer Els Comediants i el seu primer espectacle de creació col·lectiva Non Plus Plis, amb el qual vaig fer bolos durant un any. Quan en Joan Font va haver d’anar a les milicias universitarias, el grup va quedar sense un dels seus aglutinadors i em cansà aviat una inèrcia que no avançava. Com que m’avorria, empudegava més que no hi participava i evidentment els companys, sense en Joan Font, em van fer fora precisament el dia en què portava una carta per acomiadar-me.

Barcelona bullia. Els carrers començaven a omplir-se de manifestacions estudiantils i obreres contra els Consells de Guerra de Burgos, que culminarien uns anys després amb l’assassinat per afusellament de cinc dels encausats per pertànyer a ETA i al FRAP, el Front Revolucionari Antifeixista i Patriòtic. Al Baix Llobregat es constituïren les Plataformes Obreres, embrió del que a l’inici de la transició esdevindrien el sindicat CCOO. Per una altra banda, una joventut avorrida per l’asfixia cultural d’anys de franquisme i la nul·la opció que aquest donava a esdeveniments que des del macro concert de Woodstock s’estilaven cada vegada més als països “normals”, començàvem a trobar-nos en locals com l’Enagua, el Drugstore, el bar España, la Paloma, el Pastís, el Marsella, el London, el Cafè de l’Òpera, la Bodega Bohèmia, el Villarosa, la Cova del Drac, la Cucafera o el Zeleste. D’altra banda es començaren a organitzar grups joves de música folk, rock, jazz i underground ,que superaven l’èxit dels membres de la Nova Cançó, pràcticament l’única manifestació musical pròpia i declaradament antifranquista que existia fins aleshores; nous grups de teatre independent i experimental, col·lectius d’artistes de diverses disciplines, cineastes, tot un jovent que, sense saber-ho del cert, es preparava per esclatar en les mil-i-una formes anàrquiques i allunyades relativament de l’acció política, tot i que amb consciència contracultural, que s’esdevindria després de la mort del Dictador. Jo també em deixava portar amb inconsciència pels vents de canvi que sobrevolaven aquella Barcelona iconoclasta, anarquista, gamberra i de barri, perquè era molt fàcil.

Poc després d’abandonar, diguem que de comú acord, Els Comediants, la casualitat va fer que un dia em topés amb en Frederic Roda al xamfrà d’Aribau amb Diagonal, i em va proposar que participés en el Nou Grup de Teatre Universitari (NGTU), el grup de teatre independent més intrèpid i jove del panorama teatral no comercial de la Barcelona d’aquells anys, que ell dirigia. Amb l’NGTU vaig participar en el darrer espectacle del grup, Els Pledejaires, però també vaig iniciar una amistat juganera, iconoclasta i creativa amb en Joan Ollé i vaig començar a sortir amb una de de les noies del grup amb qui ja havia coincidit en el muntatge de Quatre Desbarats de Llorenç Villalonga, la Marta Mas. La relació exquisida i estable amb la Marta, la unió que sentíem amb en Joan Ollé i la seva parella, la Maite Moreno, i l’entrada de diners, encara que fossin pocs i discontinus, per la meva feina de tècnic de so als bolos d’en Lluís Llach, propiciava una certa estabilitat a la meva vida, tot i que aquesta se’m feia poca cosa, comparada amb l’anhel d’aventura i de creativitat que no sabia ben bé cap on dirigir. Fer de tècnic de so ho trobava divertit i m’agradava l’ambient dels concerts, fer d’actor a l’NGTU m’estava bé, però no em sentia ni bon actor ni pretenia estancar-me en aquell grup.  Per altra banda, amb en Lluís Vidal seguíem el joc musical d’ell al piano i jo a la guitarra i havíem intentat formar diversos grups musicals que no van reeixir, amb en Jordi Canadell, la Tete Matutano i alguns components del que acabaria essent la Mirasol Colores,. Jo gaudia d’igual manera de les aventures teatral i musical, tot i que com a instrumentista em sabia sense tècnica ni formació musical i, per tant  sense gaires possibilitats d’aportar gairebé res com a músic. Però aquella Barcelona estimulant, el sentir-me voltat d’artistes cada vegada més complerts, de creadors brillants i viure acaloradament les novetats de tot tipus que s’obrien a cada minut al meu davant, el conèixer constantment noves persones, projectes nous, locals nous... havia de donar algun fruit, havia de trobar el meu lloc, d’alguna manera.

Després de la gira d’estiu de l’NGTU amb Els Pledejaires, vaig intervenir a Un invent extraordinari, muntatge del grup Jocs a la Sorra dirigit per Paco Alborch. L’Ignasi Roda, germà del Frederic amb qui mantenia una bona amistat, em va proposar com a actor i per ajudar-lo en la música que ell composà per l’espectacle. De fet, crec que només vaig composar l’obertura i el final, que vistes ara resulten pobres, reiteratives i sense suc ni bruc. Això sí, em va omplir d’eufòria enregistrar en un estudi de gravació que hi havia darrere el mercat de Sarrià. Per a mi era un progrés que m’apropava a no sé quina idea en tenia jo del món professional.

I va passar que, de manera sobtada, en Frederic Roda va anar a viure a Canàries i l’NGTU, va passar a millor vida. Però en Joan Ollé, la Marta Mas, jo, i una mica més endavant en Lluís Vidal, l’amic d’aventures musicals, ens vam trobar orfes d’activitat creativa, doncs la Marta seguia endavant a la universitat amb la tesina sobre el Llibre de les bèsties, de Ramon Llull. Una tarda que xerràvem davant el cinema Pelayo en Joan, la Marta i jo, ens preguntàrem si volíem seguir fent teatre. No ens ho vam pensar massa. Era evident que ens sentíem plenament involucrats en el teatre. Ens era igual l’escàs bagatge que acumulàvem entre els tres, ens semblava suficient per sortir-nos-en i vam decidir començar per una adaptació teatral del Petit Princep de Saint-Exupéry. Evidentment la Marta, bufona, rossa, flegmàtica i amb un encant que encaixava molt bé amb el personatge, seria el protagonista. En Joan i jo, d’alguna manera ens aventuraríem amb la direcció. Però ens faltava personal, altres actors i actrius que completessin el repartiment. Evidentment en Lluís Vidal seria el músic, vaig proposar jo. Així que vam buscar nois i noies interessats en “aprendre” a fer teatre per formar un grup. En relativament poc temps vam incorporar les germanes Arregui, la Maite Moreno, parella d’en Joan, la Maite “la basca”, en Micky, el Beto, el Toni, en Ferran Toutain, en Xavi Sicart, que era artista plàstic, fins i tot en Manel Barceló va sentir parlar del projecte i es va integrar una temporada al grup, doncs ja volia fer teatre. Ambició no ens en faltava i disposar d’un músic com en Lluís i d’un artista plàstic com en Xavier Sicart, ens va fer somiar en una espècie de grup d’experimentació artística total, una mica a la manera dels surrealistes o dels autors del manifest Dadà, que gairebé idolatràvem. En poques setmanes, els petits muntatges setmanals que conduíem alternadament en Joan i jo, van donar un primer fruit que ens va agradar. Caigut en l’oblit el Petit Príncep, va ser una mini posada en escena d’uns quants poemes del llibre d’Alberti, Yo era un tonto y lo que he visto me ha hecho dos tontos, que havia solucionat en Joan. No sé ben bé com, va sorgir una representació a l’Institut Ausiàs Marc, i els mateixos que ens havien demanat el  “bolo”, ens animaren a completar el llibre de poemes per tal de fer-ne un muntatge d’una duració més convencional.

Si volíem acabar de muntar l’espectacle per després vendre’l, necessitàvem un nom pel grup, era evident. Solíem reunir-nos després dels assajos al Bar Guitó, prop del lloc on assajàvem, els Oriols, unes dependències de la parròquia de Sant Josep Oriol que ens oferí el Pare Manel, el mateix que, anys més tard, ha estat reconegut per la seva generositat i entrega en temes de solidaritat i activisme veïnal. Va ser al Guitó on decidirem finalment el nom del grup. En Joan ens va explicar que, de petit, a tot allò que servia per escriure, paper, tinta, gomes d’esborrar, llapis, plomes, bolígrafs... en deia “dagoidagom”. I aquest va ser el nom escollit per al grup: Dagoll-Dagom.

Això va ser pocs dies abans que Carrero Blanco, ministre naval, realitzés el seu somni etern de volar i volar. També succeí un més abans que jo m’hagués d’incorporar a files, al Campamento Militar de Sant Clemente Sasebas (com sempre, traduint l’intraduïble).

Així que em va caure a sobre el servei militar, i allò ho capgirà tot.

Comentaris

Unknown ha dit…
Magnífica crònica de l'època, fil per randa, felicitats.
Boladevidre ha dit…
Celebro que t'hagi agradat. I gràcies per fer-m'ho saber!