Música del temps: WanderingStar – Lee Marvin
a la Carme Boet, l’Oriol
Porcel i el Lluís Cantó
Continua de "VIATGE A PARÍS, ITÀLIA,“ROAD MOVIE”1970 i PINTURA I PETÓ D'UNA PUTA
Encara era fosc quan el soroll de la pluja em va despertar,
encara entaforat dins el sac de dormir al terra de l'estació Gare de Lyon, on la
humitat m'havia entumit els ossos i les escasses hores de son no m'havien
rescatat de la fatiga del dia anterior. Eren les cinc tocades del matí i em
sentia completament desvetllat davant un nou dia sense altra perspectiva que deixar-me
caure en el penya-segat que s’obria al meu davant, just a la punta de les sabates.
D’altra banda, l’eco confús d’altaveus, el brogit mecànic de carretons traginant
muntanyes de maletes amunt i avall i els passos accelerats de passatgers per no
perdre algun dels primers trens que partien cap a totes direccions, m'impedien
tornar a dormir. Trens que ja no em podia permetre donats els pocs bitllets que
quedaven a la cartera. El dia plujós i fred no invitava a abandonar la
protecció humida, saturada de corrents d'aire de l'estació on, bloquejat
mentalment, cercava inútilment un racó còmode. La cafeteria i invertir en un
cafè una mica de la misèria que em quedava, em va semblar la millor de les
idees per distreure’m d'un nou atac de pànic que tornava a formar-se'm a la
boca de l'estómac. I, efectivament, l'aturaren el benestar espès que desprenien
les estufes, així com el fum que flotava en aquell món bigarrat d'humanitat.
Potser les anades i vingudes d'altres éssers humans que, a diferència de mi, òbviament
tenien una direcció on anar, em van ajudar a reaccionar. A la cartera hi conservava
el paper amb l'adreça del noi basc que havia fracassat en l’intent de posar-me
en contacte amb la noia que m’havia deixat plantat, la nit anterior, a la Porte
de Versailles. El rellotge d'estació que presidia una de les parets del local assenyalava
que encara faltava més de mitja hora per les sis de matí, així que vaig partir
cap a l'adreça, comprovada en un dels mapes del vestíbul de l'estació. No era
lluny i si m'afanyava potser encara el trobaria a casa, ja que solia marxar a
quarts de set cap a la feina, segons m’havia comentat.
El carrer era estret, amb llambordes entre les altes voreres
i l’edifici, a joc, era rònec, com un vestigi abandonat ja pels romans. Vaig
pujar per l’escala fosca, de parets i baranes gastades pel contacte amb la pell
de milers de mans, fins el darrer pis, on s’obrien un parell de passadissos en
V, estrets, amb portes a banda i banda i un parell de claraboies que deixaven
passar el resplendor grisós de les primeres llums del dia. Vaig trobar la porta
que buscava i, tot i que em vaig haver d’armar de valor per trencar el silenci,
vaig fregar la porta amb les ungles, discretament. Res. Silenci. Temorós vaig
tornar-ho a intentar amb els artells dels dits. Tampoc, res. A la tercera, quan
em va semblar que el so dels cops es podia haver sentit des del carrer, sis
pisos més avall, el xiuxiueig femení d'una dona jove rere la porta em preguntà
qui era i què volia. Desconcertat vaig respondre les seves preguntes i, després
d'uns xiu-xius a l'interior del pis, una noia esprimatxada i despentinada m'obrí
la porta, amb bata i pijama.
El pis es limitava a una sola cambra, de sostre inclinat sobre
un parell de finestres ovalades que s’obrien sobre als terrats de París des de
la paret d’enfront. De la porta estant vaig copsar uns fogons a la paret de mà
esquerra, prop d’una de les finestres, una petita taula amb quatre cadires al
centre del compartiment i un matalàs gran, al terra, a tocar de la paret de la dreta,
amb el xicot encara al llit. A la paret on em trobava, a dreta i esquerra, piles
de llibres, roba i diversos objectes amuntegats. I aleshores el noi, s'aixecà
emprenyat i cridant fluixet m'esbroncà de valent. Jo em volia morir de vergonya
per la meva debilitat, sobretot quan es calmaren els ànims i vaig comprendre que
eren refugiats del FRAP (Front Revolucionari Antifeixista i Patriòtic) i que no
els convenia gens cridar l'atenció. Em sentí profundament ridícul amb la meva
feblesa, tan poca cosa comparada amb la perillositat de seva missió de lluita
armada contra el règim sanguinari de l'estat espanyol que jo hauria pogut posar
en perill. Em vaig veure a mi mateix com un petit jove burgès, capritxós i
mimat que comprometia per egoisme la lluita revolucionària, admirada per la
majoria de joves amb qui em relacionava, com si hagués delatat amb la meva
conducta a maquis com en Quico Sabater, en Faceries o en Caracremada,
personatges dels quals es parlava en veu baixa, al voltant de la llar de foc,
els hiverns de quan jo era més petit. Els ànims es calmaren aviat, m'invitaren
a un cafè, vaig poder rentar-me en una palangana doncs el bany era comunitari i,
amb la condició de no tornar a trepitjar aquell pis, em deixaren dormir al seu jaç
ja que no tornaven de treballar fins al vespre. Quan hagueren marxat em vaig
ajaçar sota les mantes encara calentes, que em semblaren glòria i em vaig
adormir en el llit més còmode que mai m'havia acollit.
Em vaig despertar prop de les quatre de la tarda, vaig
escriure una nota d’agraïment i vaig dirigir-me a l’Auberge de Jeunesse de la
Rue Mouffetard, prop de Saint Michel, en ple barri Llatí, on m’havien adreçat. Vaig
omplir els papers amb el meu passaport, i, com que em vaig declarar estudiant,
del tot creïble degut a la meva edat i a l'aspecte infantil que em
caracteritzava, em van obrir fitxa de gratuïtat per tres nits. Em vaig dutxar
i, un cop deixades les meves coses en una taquilla metàl·lica vaig sortir al
carrer, mans a les butxaques, com si fos un habitant més de París. Només
trepitjar el carrer sense els impediments de la motxilla, la caixa de la
guitarra i el sac, em vaig sentir lliure per primera vegada des que havia
abandonat Tolosa i amb els ànims suficients per arribar-me al vell conegut
Boulevard Saint Michel, recórrer el Quai de Sant Michel i creuar el Petit Pont
del Cardenal Lussiter fins a l'Ille de la Cité per escurar la darrera estona de
llum contemplant la grandesa de Nôtre Damme. Abans, però, en una espècie de
self-service paquistanès establert en una porteria d'un dels carrers del
Quartier Latin, vaig omplir una pita de blat de moro amb totes les salses,
verdures i productes exposats, només per un franc. Com que desconeixia els
costums picants de l'orient em va resultar impossible mantenir-ho a la boca, de
manera que vaig haver de llençar el contingut en una paperera i menjar-me només
el pa. Tot i així, la coentor em va durar tanta estona que sempre, sempre que
es parla o em ve al cap la catedral de Nôtre Dame, torno a recordar els llavis
inflats i roents del picant d'aquella menja, la qual, malgrat tot, la recordo
bona de sabor. Un cop recorreguda part de la Cité, em vaig dirigir al menjador
de la Sorbonne on vaig sopar amb abundància per després passejar una estona,
relativament feliç per la normalitat amb què havia transcorregut el dia. Finalment
em vaig dirigir cap a l'alberg per treure’m de sobre el cansament i son
acumulats.
A la matinada em despertà un rebombori de veus, de
corredisses i de trucs a les portes fins que d'una revolada, s'obrí la porta de
l'habitació on dormia amb tres nois més en unes lliteres. Els altres tres
estudiants, que eren francesos, van mostrar la seva documentació i els deixaren
continuar dormint. A mi, però em dugueren a una sala gran, on ja hi havia cinc
o sis nois i noies, i on encara en portaren dos o tres més. Ens deixaren sols una
bona estona a algerians, portuguesos, dues noies alemanyes i una parella, em
sembla que belgues, entre altres, que ens intentàvem explicar-nos què era el
que passava i què seria de nosaltres. Em va passar pel cap la bronca del matí i
em vaig preguntar si tenia alguna cosa a veure amb la parella del FRAP. De
seguida, però, ens adonarem que no hi havia cap francès, i va ser un dels nois algerià
que, absolutament convençut, ens va advertir que ens expulsarien del país, que
això anava així. Al cap de no poca estona, va entrar un oficial rodejat d’un
parell de flics que ens vigilaven i es dirigí a nosaltres. La cosa era que hi
havia hagut uns disturbis estudiantils a Nanterre els dos dies anteriors, i que
davant la possibilitat que aquests es reproduïssin a París, en concret al barri
llatí, estaven fent fora del país als estudiants estrangers. Conseqüències
directes del Maig del 68. Mira que bé! -vaig pensar- ara que finalment se
m'arreglaven les coses... Al final, ens
deixaren tornar a les habitacions, però amb un segell al passaport on se'ns
invitava a abandonar el país en vint-i-quatre hores.
Em vaig adormir preguntant-me si això era tot. Si era així
que acabava allò del món millor, viscut a l'aire lliure, mentre es duia a terme
la revolució de les flors. Però no aconseguia estar decebut, o deprimit, ni tant
sols fracassat. En el fons, encara que aleshores no ho acceptés, tenia una
excusa digna per tornar a casa amb el cap alt,
doncs, m'enfrontés al que m'enfrontés no podia ser pitjor que els dies
viscuts durant la meva escapada... Ara, però, tenia un nou problema. Seria
capaç de recórrer en menys de vint-i-quatre hores la distància que em separava
de la frontera amb Catalunya? Però aquest, ja el solucionaria l'endemà al matí.
Als que ens havien expulsat i que els gendarmes havien
apuntat en un trist paper a recepció, ens van fer marxar a les 8 del matí. Com
que havia après la lliçó, vaig dutxar-me a consciència abans de partir, no fos
cas que aquella dutxa fos la darrera en força dies. Com que tenia decidit com
solucionar el problema dels diners, vaig invertir els meus darrers francs en un
senyor esmorzar a La Coupole, a la Rue de Montparnasse, després, en metro des de
l'estació de Port Royal em vaig dirigir a la parada de Saint Michel, on vaig
desenfundar i afinar la guitarra per passar el matí sencer tocant i cantant
cançons dels Beatles, sense saber-ne la lletra i mort de vergonya, això sí. La
cosa va anar inesperadament bé i sense cap sobresalt. A primera hora de la
tarda, els parisencs, ja havien abocat a la caixa de la guitarra una quantitat
superior a la que tenia en sortir de Barcelona doncs em balla que, en aquella
època, era l’enllaç de metro més transitat d’Europa. Satisfet i il·lusionat de
nou, ara sí, pel retorn, vaig anar a fer un mos a un cafè que feia cantonada
amb Sant Michel, vaig regalar els tres o quatre tiquets del menjador de la
Sorbonne al sorprès veí de taula i em vaig dirigir en metro fins a la Gare de
Lyon per comprar un bitllet fins a Cervera. Com que tenia més de dues hores de
coll, tenia assegurat el trajecte fins a la frontera amb Catalunya i em
sobraven uns quants francs, vaig posar la guitarra i el sac per una banda i la
motxilla per l’altra en sengles taquilles de pagament i vaig anar a donar un
darrer tomb per París. Em vaig apropar a l'hotel on dues nits abans havia
intentat que em donessin allotjament per mirar d'acomiadar-me, però estava
tancat. A prop hi havia una botiga de discs i hi vaig entrar per tafanejar. El
darrer single dels Beatles Let it Be/You Know Me Name, acabava de sortir. El
quartet de Liverpool s'havia separat poc abans de tota l'aventura, o almenys va
ser quan va saltar la notícia, i ara, amb un nou disc al mercat potser
s'acabarien reconciliant, ves a saber. El cas és que em quedaven prou diners
per comprar-lo i així ho vaig fer. Perquè no se'm trenqués, en tornar a
l'estació per agafar el tren, el vaig embotir entre els plecs del sac de
dormir.
*****
No recordo massa el viatge fins arribar a Cervera, doncs la
major part va ser durant la nit. A primera hora de l’endemà em trobava a
Cervera davant d'un vago de la RENFE, sense diners i sense bitllet. Res de nou.
Vaig decidir pujar al vagó, penjar guitarra, motxilla i sac en un dels
prestatges, esperar que el tren partís cap a Port-Bou i aleshores, buscar el
"jefe de tren". Quan el vaig trobar vaig optar pel conte de la
llàstima. No tinc diners, torno a casa, a Barcelona, i aquí té el meu passaport
per, si convé, poder pagar el bitllet amb efectes retroactius, però permeti’m arribar
a Barcelona. En síntesi és el que li devia dir, en castellà, naturalment.
- Vuelva a su sitio y cuando pase a revisar los billetes ya
hablaremos, em va dir amb posat seriós.
Vaig tornar al meu seient en un dels departaments d'aquells
vagons amb passadís lateral que tant m'agradaven. No vaig gosar aixecar-me ni
per anar al bany de tant com temia que, quan passés el revisor, em fes baixar
en la primera estació. Però el revisor no va passar i vaig baixar del tren amb
total tranquil·litat, no recordo si a la Plaça de Catalunya o a l'Estació de
França. El que sí que recordo és la sensació d'irrealitat que em provocava la
indiferència de la ciutat cap al que jo havia viscut i que tant em recordà la
sensació tinguda en sortir del cinema Alexis, tant sols una mica més d'un
parell de setmanes abans. Tornava a casa, però no tornava derrotat. Havia anat
i vingut i havia sobreviscut sense
mitjans en un món que ara sabia més hostil, no era el mateix noi somniador que
s'havia escapat de casa, m’havien canviat coses apreses diferents a les feixugues
i repetitives lliçons de l'escola, coses que no estava acostumat a aprendre, i
que em feien pensar que sí, que en algun lloc hi havia un somni possible. Un
somni que feien possible persones com el Bernardí Martorell i el seu grup
d'amics, el camioner desconegut, amic, que em va dur fins a Lió, la parella
d'activistes del FRAP que s'arriscaren per un pobre nano desorientat i perdut, lluny
de casa, per la dona a qui potser vaig fer recordar el seu fill i que em va
abraçar quan més ho necessitava, pel revisor de tren que va saber mirar cap una
altra banda. Més endavant, vaig adonar-me que el somni era també possible a
prop de casa, gràcies a l'escalfor dels amics que acceptaren el meu retorn com
si res hagués passat, de la Carme Boet que em va rebre amb tota naturalitat i que mai
no em va retreure res, tot i que pocs mesos més tard s’acabaria la nostra
relació. Finalment i a contra-pèl vaig haver de reconèixer que la família, de
la qual no recordo cap reacció rellevant a la meva escapada, també feia
possible que jo em permetés desitjar canvis que, a partir d’aleshores haurien
de passar indefectiblement pels meus propis canvis. Recordo, això sí, l'alegria
de la mare en obrir la porta de casa i poca cosa més.
Aquell viatge havia servit, almenys, per deixar la roba
d'infant que encara vestia en partir, i canviar-la per l'uniforme despreocupat del
jovent que pretenia una manera nova d'anar pel món, sols, però reconeixent-nos
els uns als altres. Aviat va significar també un abans i un després. Aquell
estiu descobriria una colla de noves
amistats de la mà d’en Xavier Casado. L'Assumpció i la Conxi Tort, en Vicenç
Soriano, la Montse Edo o la Margarita Olivares. A través d'en Xavi, retornaria
a pujar al tren del teatre en el muntatge d'El Último Gallinero de Martínez
Mediero, on hi coneixeria Lluís Vidal i la Irene Antich, amb qui a l'octubre
començaria a sortir amb ella. D'aquest muntatge en recordo uns versos d'una
cançó que s'hi cantava: "No sabes detrás de rejas / si el que estás preso
eres tu / o son presos los de fuera"
Tot havia canviat i el gris paquidèrmic que vaig deixar
enrere el 21 de març de 1970, es convertí en un estiu lluminós, lliure
d'estudis i que culminà a la tardor matriculant-me a l'escola d'Estudis Nous de
Teatre. Però aquí comença una altra història.
Comentaris
Una mestra d'art en va dir un dia, 'quan miris per primera vegada una pintura, no vulguis saber res, ni el pintor, ni l'època; ni si és oli o aquarel·la, només viatge'
Doncs això, viatjo amb vós.
L.
Viatge? I tant! Viatgem!!!
Moltes gràcies.😘😘😘